Hur agerar egentligen svensken när lönen inte räcker lika långt som den brukar? Vilka bekvämligheter känner man att man kan avvara och inte? Att gå igenom sina abonnemang är nog en vanlig första strategi när man vill sänka sina månadskostnader – gymkort, mobilabonnemang, tv-abonnemang och streamingtjänster – vilka kostnader kan man sänka och vilka kan man plocka bort helt?
Enligt undersökningen ”Is the digital home immune to the cost-of-living crisis? Decoding the Digital Home 2023” av konsultföretaget EY är svenskarna mer benägna att säga upp just streamingabonnemang när det krisar i kassan.
Nästan hälften av svenskar sparar in på abonnemang
Få har nog missat det senaste årets räntehöjningar och prisökningar. Allt dyrare levnadskostnader har lett till att många hushåll minskar sin konsumtion och ser över sina abonnemang, digitala prenumerationer och tjänster. Det har blivit mer populärt att jämföra alternativ för att hitta det mest prisvärda – det ser vi inte minst bland tv-abonnemang och streamingtjänster bland våra besökare.
Enligt en rapport från EY sticker svenskarna ut särskilt när det kommer till att rensa upp bland streamingtjänsterna när ekonomin försämras. Sverige är ett av åtta länder som ingår i undersökningen. Övriga länder är Kanada, Frankrike, Italien, Sydkorea, Spanien, Storbritannien och USA.
På frågan om man har sagt upp någon streamingtjänst under det senaste året svarar 27 % av svenskar ja – mest av alla i undersökningen. På andra plats hamnar USA med 23 %, på tredje plats Kanada på 22 % och övriga länder ligger på mellan 14 och 19 %.
15 % av svenskar uppger dessutom att de planerar att säga upp en eller flera streamingtjänster i den närmaste framtiden. Totalt uppger alltså 42 % att de har, eller kommer att, säga upp streamingtjänster. Landet som ligger närmast den svenska utvecklingen är Sydkorea på 36 % – hoppet upp till Sverige är alltså relativt stort.
Ungefär hälften av dessa svenska hushåll uppger att anledningen till att de redan har, eller kommer att, säga upp streamingtjänster är just på grund av det ekonomiska läget och att man vill minska sina utgifter.
Streamingtjänster minskar – men TV-paket ökar
Enligt en rapport av Mediavision som vi skrev om tidigare i år väljer allt fler svenska kunder att kombinera tv-paket med streamingtjänster. Detta kan vara en anledning till att prenumerationerna på enstaka streamingtjänster minskar. Det är många gånger mer lönsamt att satsa på ett paket-erbjudande där allt man vill ha inom TV ingår. TV-operatörer som Allente, Telenor och Tele2 går i bräschen för denna utvecklingen, men nya aktörer dyker ständigt upp.
Denna typ av TV-paket har många fördelar för konsumenten. Eftersom alla tjänster ingår i ett och samma abonnemang får man en bättre översikt att sina TV-utgifter – det är inte lika lätt att glömma bort en prenumeration som ligger och dras varje månad fastän man inte använder tjänsten längre.
Utbudet på TV-underhållning blir dessutom större. Med TV-paket kombineras TV-kanaler med play-kanaler och streamingtjänster.
Om rapporten
”Is the digital home immune to the cost-of-living crisis? Decoding the Digital Home 2023” av konsultföretaget EY publicerades i september i år. Datan till rapporten kommer från onlineundersökningar som har genomförts av Bonamy Finch. Svar har erhållits från 21 000 personer som bor i Frankrike, Kanada, Italien, Storbritannien, USA, Sydkorea och Sveriges. 2 500 svenskar har svarat på frågorna. Undersökningen utfördes i mars och april 2023.