Priserna för streamingtjänster har skjutit i höjden de senaste åren, och konsumenterna börjar känna av det i plånboken. Nu satsar allt fler tjänster på ett enklare recept för att locka tillbaka kunderna: reklam. För ett billigare månadspris får du tillgång till samma innehåll – men med reklampauser. Men hur populärt är det egentligen bland svenskarna?
Reklamens återkomst – i streamingtjänsterna
Vi är nog många som har uppmärksammat att flera av streamingtjänsterna på den svenska marknaden har börjat erbjuda flera olika nivåer på sina abonnemang. Det är inte ovanligt att man kan välja mellan abonnemang med bättre eller sämre upplösning, abonnemang med möjlighet att streama på flera enheter samtidigt – och abonnemang med reklam.
När streamingtjänsterna slog igenom var en stor fördel att slippa den traditionella tv-reklamen. Man kunde välja vad man ville se, när man ville se det – utan avbrott för reklam eller nyhetssändningar.
Nu när nyhetens behag har lagt sig har reklamen återvänt till vår underhållning – men i dag går den oftast att välja bort mot en högre avgift.
Streamingtjänsterna som har reklamabonnemang
Under de senaste åren har flera streamingtjänster lanserat reklamabonnemang – alltså abonnemang där det man streamar avbryts av reklamfilmer. Dessa abonnemang säljs ofta till ett något lägre pris och kan vara ett bra budgetalternativ.
Reklamabonnemang:
• TV4 Play – alla abonnemang kan väljas med reklam för ett lägre pris
• Disney+ – Standard med reklam
• Max – Basic med reklam
• Viaplay – Film & serier med reklam och Viaplay Total med reklam
Svenskarna är splittrade – många vill slippa reklam
Trots de lägre prislapparna på reklamabonnemangen är många svenska streamingkonsumenter splittrade. Enligt Streamingbarometern 2024, en undersökning från tv.nu, vill 42 % av de tillfrågade helst slippa reklam helt, medan 41 % kan tänka sig reklam om priset på streamingabonnemanget är tillräckligt lågt. Av de tillfrågade var det dock endast 22 % som faktiskt valt ett abonnemang med reklam.
En balansgång för streamingtjänsterna
Samtidigt som reklamabonnemang kan locka prismedvetna tittare, är det tydligt att många fortfarande värdesätter en reklamfri upplevelse. Frågan är om vi i framtiden kommer att vänja oss vid reklampauser även i streaming – eller om betalviljan för att slippa dem kommer att öka. Oavsett vilket väntar en balansgång för streamingbolagen som vill behålla både kunder och lönsamhet.