Tvabonnemang.nu

Så nöjda är kunderna med TV och streaming 2025

streamingtjänster

Svenskarna är nöjdare än någonsin med den tekniska kvaliteten på sina tv-abonnemang och streamingtjänster. Bilden är skarp, upplösningen hög, nätet stabilt och utbudet enormt – vad kan det finnas att klaga på? En ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex visar att det inte längre är tekniken som avgör hur nöjda kunderna är, utan hur de blir bemötta av kundtjänst. 

Kundnöjdheten ökar inte – trots bättre teknik

Vi har gått igenom flera år av teknisk utveckling, snabbare uppkoppling och smidigare appar när det kommer till streaming och digital-tv. Samtidigt som tjänsterna blir allt bättre står ändå kundnöjdheten still. Enligt SKI:s senaste rapport från 2025 får streamingtjänsterna ett nöjdhetsbetyg på i snitt 69,7/100 medan traditionell digital-tv får ett snittbetyg på 59,9/100.

Tekniken levererar, men fokus hos kunderna har flyttats. När man litar på tekniken blir istället service, tydlighet och den totala upplevelsen viktigare.

Bemötandet är avgörande – för kundnöjdheten

SKI:s undersökning visar att de flesta leverantörer får höga betyg på stabilitet och bildkvalitet, men betydligt lägre på bemötande, information och värde för pengarna. Det är här nöjdheten faller. Kunder upplever ofta att det är svårt att få tydliga svar när de kontaktar kundtjänst, att kostnader de inte räknat med tillkommer och att abonnemangen saknar flexibilitet. Tekniken fungerar alltså, men kommunikationen brister.

Det innebär att den som väljer tv-leverantör i dag inte längre bara jämför kanalutbud och pris, utan hur leverantören behandlar sina kunder. Hur snabbt får man hjälp? Hur enkelt är det att säga upp sitt avtal? Känns det som att man får valuta för pengarna?

Detta vill kunderna ha – streaming och TV

En tydlig trend i SKI:s rapport är att kunderna vill ha mer kontroll över sina abonnemang. De vill kunna ändra paket, byta kanaler eller pausa tjänsten utan att behöva ringa kundtjänst. Transparens har blivit en avgörande faktor, man vill veta exakt vad man betalar för.

Samtidigt märks ett växande missnöje när det kommer till upplevt värde. Många tycker att priserna stigit utan att tjänsten blivit bättre. Det gör att lojaliteten minskar, särskilt bland yngre kunder som är vana vid flexibla streamingtjänster utan bindningstid.

Det här sätter press på hela branschen. De företag som inte lyckas kombinera stabil teknik med enkelhet, transparens och bra service riskerar att snabbt tappa mark till mer moderna alternativ.

Så tyckte kunderna 2025

I SKI:s rapport får kunderna berätta hur nöjda de är med de tjänster de har. Siffrorna för 2025 visar att allra flest kunder är nöjda med streamingtjänsten HBO Max. När det kommer till tv-abonnemang ligger Telia i topp.

Streamingtjänsterna svenskarna är nöjdast med 2025

  1. HBO Max – 72,1/100
  2. Viaplay – 71,3/100
  3. Prime Video – 70,9/100
  4. SkyShowtime – 69,2/100
  5. Disney+ – 69,1/100
  6. Övrigt – 69,0/100
  7. Netflix – 68,1/100
  8. TV4Play – 67,8/100

ski streaming 2025

TV-abonnemangen svenskarna är nöjdast med 2025

  1. Telia – 64,4/100
  2. Övriga – 62,0/100
  3. Telenor – 61,6/100
  4. Allente – 59,9/100
  5. Boxer – 56,8/100
  6. Tele2 – 56,3/100

TV-abonnemang SKI 2025

Kundnöjdheten mäts på en skala från 0 till 100. Ett betyg under 60 tyder på att kunderna är missnöjda med tjänsten och att företagen har svårt att få sina kunder att stanna. Ett betyg över 75 tyder på en god relation mellan kund och företag. 2025 får inget företag ett betyg över 75.

Hur ska du som konsument tänka?

För dig som funderar på att byta leverantör eller uppgradera ditt abonnemang finns det en sak att ta med sig från SKI:s rapport: nästan alla leverantörer levererar stabil bild och ett stort utbud, det du behöver fokusera på är hur bra de bemöter sina kunder.

Tänk på:

  • Kundservice: Hur tillgänglig är företagets support? Kan de kontaktas via chatt eller telefon?
  • Tydlighet och transparens: Vad ingår i priset? Finns det några dolda avgifter?
  • Flexibilitet: Kan du pausa, byta eller avsluta ditt abonnemang när du vill?

Framtidens vinnare är de som förstår kunden

Tekniken har blivit en självklarhet, därför är den inte lika viktig. I stället handlar framtidens konkurrens om kundupplevelse, enkelhet och upplevt värde. De leverantörer som klarar att kombinera fungerande teknik med lyhörd service och tydliga villkor kommer att vara vinnarna i tv-branschen framöver. För dig som konsument betyder det att du har mer makt än någonsin – och goda skäl att ställa högre krav.

Källa: SKI 2025