tvabonnemang.nu

Nent Group överväger namn- och varumärkesbyte

Mediejätten Nordic Entertainment Group föreslår ett varumärkesbyten inför bolagsstämman i maj. I ett pressmeddelande berättar man att man vill uppdatera varumärket till Viaplay Group för att bättre spegla vilka man är: “ett snabbväxande internationellt underhållningsbolag”.

Nordic Entertainment Group AB – bättre kända som NENT Group – är mediekoncernen bakom Viaplay och Viafree. Företaget lanserades 2018 i samband med att Modern Times Group AB (MTG) gjorde sig av med TV-delen av sitt bolag.

Nu, fyra år efter att man grundades, föreslår man alltså ett varumärkes- och namnbyte. 

“Vårt föreslagna varumärkesbyte visar exakt vilka vi är – ett snabbväxande internationellt underhållningsbolag. Att bli Viaplay group kommer att tillföra klarhet, enkelhet och synlighet. Detta kommer i sin tur att göra oss ännu mer attraktiva för partners, investerare och talanger. Den globala streamingmarknaden har aldrig varit så spännande och konkurrensutsatt som nu. Därför är innovation över alla områden – från vår plattform till vårt varumärke – viktig”, säger vd och koncernchef Anders Jensen i ett pressmeddelande.

Förslaget som innebär att företaget byter namn till Viaplay group och att aktien byter från ”NENT B” till “VPLAY B”, kommer tas upp för röstning på bolagsstämman den 18 maj.