… i alla fall för vissa kunder och prenumerationsformer. Tidigare i år meddelade Netflix att man tittade på lösningar för billigare prenumerationer som till stor del skulle finansieras av annonser. Nu menar källor på att lanseringen kan ske tidigare än vad Netflix gett skenet av.
Netflix har under många år banat vägen för alla typer av streamingtjänster och är, på många sätt, grundpelaren inom streaming. På sistone har företaget dock kämpat i motvind och tappat både i omsättning, nya kunder och aktievärde. Enligt bolaget beror detta på stor del av att många kunder delar konton och att man därför missar ett stort antal kunder som annars hade varit betalande.
För att motverka detta har flera lösningar presenterats, däribland tuffare tag mot de som delar sina lösenord med andra. En annan lösning som diskuterats har varit billigare prenumerationer som finansieras av annonser, något bolaget tidigare motsatt sig till.
“De som har följt Netflix vet att jag har varit emot komplexiteten i reklam och är ett stort fan av enkelheten med prenumeration. Men jag är ett ännu större fan av att ge konsumenterna valfrihet, att låta konsumenter som vill ha ett lägre pris och är toleranta till reklam få vad de vill ha är vettigt. Så, det är något vi tittar på nu under nästa år och framåt”, berättade Reed Hastings, Netflix vd, i ett samtal som publicerats på Youtube i samband med företagets senaste kvartalsrapport.
Enligt källor kan denna förändring komma snabbare än vad branschen förväntat sig. Bland annat rapporterar New York Times att chefer på Netflix berättat för sina anställda att lansering av annons-konton kan ske redan så snart som i det fjärde kvartalet 2022.
Vad priset för denna nya tjänst kommer ligga på, hur tjänsten kommer se ut eller vilken sorts reklam som kommer visas är fortfarande okänt. Men en sak är säker: stora förändringar är på väg att ske inom streaming på ett globalt plan. Netflix är nämligen inte ensamma om att titta på billigare kontolösningar utan även Disney+, HBO, etc. är inne på samma spår.