Den svenska streamingmarknaden har fått en betydande tillväxt under årets första månader, detta enligt en ny rapport av analysföretaget Mediavision. Efter en tydlig inbromsning förra året växer återigen antalet hushåll som har tillgång till betalda streamingtjänster. Det som driver tillväxten är framför allt paket-abonnemang, paket där både betal-TV och streamingtjänster ingår i samma erbjudande.
Fler hushåll har tillgång till streamingtjänster
Trots en tid av förhållandevis långsam tillväxt ökar återigen antalet hushåll som har tillgång till betalda streamingtjänster. Under de första månaderna i år ses en tillväxt med 9 % jämfört med samma period förra året. Det innebär att nästan 70 % av Sveriges hushåll har en prenumeration på minst en streamingtjänst.
Det handlar i första hand om abonnemangspaket som driver tillväxten, alltså paket där både betal-TV och streamingtjänster ingår. Just denna typ av TV-abonnemang har ökat med hela 15 % jämfört med förra året – och finns nu hos en fjärdedel av de svenska hushållen.
Fler väljer TV-paket
Den största förändringen hittas hos de hushåll som tidigare valt att inte ha någon prenumeration på en streamingtjänst, men nu valt att satsa på ett heltäckande TV-paket.
TV-operatörer som Telenor, Tele2 och Allente har på bred front lanserat streamingtjänster tillsammans med det traditionella TV-utbudet. Denna typ av paket blir ofta mer intressanta för kunden eftersom mer ingår i samma paket och prissättningen är attraktiv.
Paket med TV-kanaler och streamingtjänster ökar
Paketerbjudanden med streamingtjänster och TV-kanaler erbjuds av allt fler TV-operatörer – och kunderna är uppenbart intresserade. Enligt Mediavisions undersökning lockar denna typ av paket helt nya hushåll som tidigare inte varit intresserade av streamingtjänster.
Denna typ av paketerbjudanden har många fördelar för konsumenten – det är bekvämt, allt ingår i en och samma prenumeration, och paketpriset blir ofta betydligt billigare jämfört med om man skulle beställa varje tjänst för sig.
Utvecklingen gör det även möjligt för de traditionella TV-operatörerna att nå ut till fler och nya kunder. Streamingtjänster är fortsatt hett och utbudet är stort, med paketerbjudanden slipper man välja själv och man får tillgång till ett stort utbud av bred TV-underhållning.
Källa: Mediavison
Mediavision har intervjuat 3000 personer mellan 15 och 74 år i Sverige.