Trenden är tydlig: allt fler streamingtjänster erbjuder abonnemangsformer med reklam – abonnemang som är något billigare än standardabonnemangen. Det är en intressant utveckling som vi just nu kan se på streamingmarknaden – tjänsterna som skulle rädda oss från reklamavbrott har nu valt reklamen trots allt.
Streamingtjänster med reklamabonnemang
Det senaste året har allt fler streamingtjänster uppdaterat sina abonnemangsformer. Många erbjuder nu flera olika typer av abonnemang. Vanligt är att man kan välja mellan ett standardabonnemang, ett premiumabonnemang och, till mångas förvåning, ett reklamabonnemang.
När streamingtjänsterna lanserades pratades det ofta om att det här var motsatsen till linjär tv: man fick titta på exakt det man ville, när man ville och man slapp reklamavbrotten. Det var därför man skulle betala den där månadsavgiften. Mycket stämmer förstås fortfarande, men det där med reklamen är inte lika sant idag som det var för några år sedan.
Idag erbjuds reklamabonnemang, för en något lägre månadsavgift, hos streamingtjänster som Max, SkyShowtime, TV4 Play och Disney+ i Sverige. Netflix har gjort en reklamsatsning på många ställen i världen, men den har inte nått Sverige riktigt än.
Gemensamt för reklamabonnemangen hos Max, SkyShowtime, TV4 Play och Disney+ är att de är billigast bland de olika abonnemangen. Hos Max och TV4 Play får man endast tillgång till ett basutbud medan man hos Disney+ och SkyShowtime får tillgång till hela utbudet.
Priserna sänks inte – trots reklam
En intressant iakttagelse, som vi i alla fall kan se hos Disney+, är att reklamabonnemangen är billigast, men inte billigare än vad standardabonnemangen var vid lansering.
Många har nog märkt hur streamingtjänsterna sakta men säkert ökat sina månadsavgifter de senaste åren. Det är inte ovanligt att man får ett mejl om prisökningar eller information om att abonnemangsformerna förändras.
En trend vi har sett är att de nya reklamabonnemangen får ta över det tidigare standardpriset. Överlag blir alltså inte streamingtjänsterna billigare, fastän de erbjuder reklamabonnemang. Istället höjs priset på standard- och premiumabonnemang samtidigt som ett reklamabonnemang läggs till.
Netflix lanserar reklamabonnemang
I många länder har Netflix lanserat en billigare abonnemangsform med reklam. Den finns inte tillgänglig på den svenska marknaden än, men globalt har 40 miljoner hushåll valt reklamabonnemanget.
Att så många prenumeranter väljer reklamabonnemanget kan tyda på flera olika saker. Tittarna kanske inte bryr sig så mycket om reklam? Eller så handlar det om priset. Vi tror på det sistnämnda. Streamingtjänsterna blir allt dyrare, och om det finns ett billigare alternativ väljer nog många det – fastän man måste stå ut med reklamen.